Automaattisten tekstiviestien lähettäminen
Tekstiviestit ovat meille kaikille tuttuja, mutta mitä tarkoittavat älykkäät automaattiset tekstiviestit?
Tekstiviestien lähettäminen automaattisesti
Asia aukeaa helpoiten esimerkin avulla. Asiakkaan tilaama tuote tulee yrityksen varastoon, jolloin yrityksen järjestelmä tunnistaa aikaisemman tilauksen (trigger) ja tuotteen saapumisen varastoon (trigger).
Kun etukäteen sovitut yksityiskohdat (triggerit) täyttyvät asiakkaalle lähetetään juuri triggereihin sopiva tekstiviesti esimerkiksi: ”Hei Arto Ventola, tilaamanne tuote X on saapunut varastoomme ja on nyt noudettavissa. Aukioloaikamme ovat 9-18. Tervetuloa!”.
Automaattisten tekstiviestien edut
Ensimmäinen etu on asiakasviestinnän huomattava nopeutuminen mikä osaltaan nopeuttaa yrityksen prosesseja. Esimerkkitapauksessa asiakas saa tiedon tuotteen saapumisesta nopeasti ja pääsee noutamaan tuotteen aikaisemmin.
Tämä parantaa yrityksen tuottamaa asiakaskokemusta ja on kilpailuetu niihin yrityksiin nähden, joiden toimitusprosessi toimii hitaammin.
Toinen merkittävä etu on asiakkaiden aktivoiminen lisämyyntiä hakemalla. Otetaan esimerkki autoliikkeestä. Autoliikkeen järjestelmä kertoo, että autoiljan automalli X (trigger) ei ole käynyt heidän huollossaan yhteentoista kuukauteen (trigger), eikä ole soittanut yrityksen autohuoltoon tuona aikana (tämä lisävalintainen trigger vaatii HandyCall -järjestelmän käyttöä). Etukäteen määritellyt triggerit täyttyivät ja nyt järjestelmä lähettää asiakkaalle automaattisen tekstiviestin esimerkiksi: ”Hei, tietojemme mukaan auto X ei ole ollut huollossa 11 kuukauteen. Haluatteko, että huoltoneuvojamme on teihin yhteydessä varataksenne huoltoajan? Vastatkaa viestiin K, jos haluatte yhteydenoton. Tämän jälkeen asiakkaat jotka vastasivat K tuodaan suoraan HandyCall järjestelmään soittolistalle etukäteen sovituille henkilöille ja ryhmille soitettavaksi. Näin syntyy lisämyyntiä.
Kolmas esimerkki automaattisista tekstiviesteistä on varmistaa esimerkiksi tapahtuman onnistuminen. Autohuollon jälkeen asiakkaalle lähetetään automaattisesti NPS-kysely tekstiviestillä, jolla varmistetaan huoltotapahtuman onnistuminen ja asiakkaan uskollisuus tulla jatkossakin yrityksen asiakkaaksi. Jos tapahtuma on alittanut asiakkaan odotukset ts. hän on vastannut NPS-kyselyyn antamalla arvot 0-6, niin vastaus tuodaan automaattisesti HandyCall -järjestelmän soittolistalle etukäteen sovituille vastuu henkilöille, jotta he voivat soittaa asiakkaalle samantien korjatakseen asiakkaan kokeman virheen. Näin asiakas saadaan takaisin yrityksen suosittelijaksi ja pysymään jatkossakin yrityksen asiakkaana.
Tässä vain muutama esimerkki mitä etuja automaattinen tekstiviestien lähettäminen tuottaa.
On myös hyvä muistaa, että jokaisella yrityksellä on omat yksilölliset tarpeensa ja etukäteen sovitut triggerit mukautetaan niiden mukaan, jolloin tuloksena on automaattisten tekstiviestien lähettäminen asiakkaille päin.
Miten automatiikka toteutetaan käytännössä?
Käytännössä se tarkoittaa, että yrityksen oma järjestelmä (ERP- tai mikä tahansa muu järjestelmä) kytketään Willsoft Oy:n tarjoamaan SMS-rajapintaan. Willsoft Oy määrittelee yrityksen kanssa yhdessä prosessiin sopivat triggerit. Toteutus on helppo ja kustannustehokas tapa parantaa omaa toimintaa, koski se sitten viestintää, asiakkaiden aktivoimista, lisämyyntiä tai muita tarpeita.